Lojalitet hos kunder driver din försäljning
Kundlojalitet ökar försäljningen, skapar mervärde och får kunderna att göra fler återköp. Att företagets kunder är lojala är ingen slump. Det är en väl genomtänkt strategi som ligger bakom för att bygga ett bra kundlojalitetsprogram. Det är ofta experter på området som hjälper företag att lära känna sina kunder. De undersöker också vem egentligen skulle kunna vara företagets mest lojala kund. För det krävs mycket data om kundpreferenser. Detta sparar företaget successivt genom kundens inköpsbeteenden. Det är mycket enklare att få till en bra kundprofil idag tack vare Internet.
Vad gör en kund motiverad?
I princip finns det två typer av kunder. De som är supporters och identifierar sig med varumärket oavsett vad kritikerna säger. Det är den mest genuina form av lojalitet. Varumärken som Harley Davidson och Tesla har lyckats i det här avseendet. Andra kunder är lojala så länge de får motivation. Eller får tillbaka något i form av en morot för att fortsätta vara aktiva eller köpa mer. Det kan handla om allt från rabattkuponger till gratis resor. Kunden själv kommer att vara motiverad så länge hen sparar eller får något tillbaka. Detta är dock inte långsiktigt. Om kunden får bättre rabatter eller fler resor någon annanstans, går de gärna dit.
Att bygga långsiktiga relationer
Idag måste företagen hitta nya kreativa former för att behålla sina kunder. Att bygga kundlojalitetsprogram på rätt sätt är avgörande. Det kan göras genom Gamification. Samt genom att engagera kunderna i mindre utmaningar. Till exempel att köpa mer ekologiskt. Kanske även låta dem tävla med andra kunder om vem som gör de godaste cupcakes i videotävling. Det finns mycket motivationspsykologi bakom detta. I slutändan är målet att dina kunder kan identifiera sig med varumärket. De kommer att verka som ambassadörer för ditt varumärke. Vill du veta mer om hur man bygger effektiva kundlojalitetsprogram? Gå gärna in på: https://www.inspirationcompany.se/.