Att arbeta som konsult
Ordet konsult används ofta som ett samlingsnamn för många olika yrken. De flesta konsulter har dock ett par saker gemensamt: de är proffs inom sina respektive områden, och anlitas för att bistå med experthjälp vid behov. Man skulle alltså kunna säga att en konsult är någon som arbetar som rådgivande specialist inom ett visst område.
Eget företag eller anställd av ett konsultföretag
En konsult är antingen anställd av ett konsultföretag eller egenföretagare. Den som är anställd av ett konsultföretag kan antingen jobba på egen hand ute hos en specifik kund, som en vanlig anställd, eller i ett team med flera konsulter. Det finns även så kallade mäklare som hjälper kunderna att hitta rätt konsult.
Många konsultföretag väljer att specialisera sig inom en viss kompetens och hyr ut tjänster till företag som behöver hjälp inom det området. Det finns exempelvis konsultföretag som fokuserar på bemanning av socionomer, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, sjuksköterskor samt övrig personal inom vård och omsorg. Är du nyfiken på hur det fungerar? Du kan läsa mer här: https://tecreacare.com/.
Skillnad på att vara konsult och anställd
Funderar du på att säga upp dig och börja jobba som konsult? Då finns det en del saker du bör tänka på. Det är nämligen ganska stor skillnad på att vara anställd och att vara konsult. När du arbetar som konsult har du till exempel inte samma anställningsskydd som om du vore anställd. Som konsult är du fristående från din uppdragsgivare, det vill säga företaget som hyr in dig, och omfattas därför inte av skyddet i lagen om anställningsskydd, LAS.
Att vara konsult har givetvis också sina fördelar. Du får bland annat möjlighet att lära känna olika företag och områden, träffa mycket nya människor och hela tiden bygga på din erfarenhet och kompetens. Dessutom får du mer frihet och kan välja dina uppdrag själv.