Lär känna dina konsumenter
Ibland tror man att man kan förutse en viss grupp människors sätt att handla eller nyttja sin fritid. Många är dem som bygger sina företag kring målgrupper, en viss typ av människor med ett visst intresse eller behov. Men plötsligt har kanske en ny generation tagit sig in som konsumenter i din bransch. En generation som fungerar annorlunda mot dina tidigare konsumenter. Då behöver du lära känna dem. Men hur gör du det?
Jo, det finns olika slags undersökningar för att underlätta detta. Många olika företag erbjuder exempelvis Panelundersökningar. Vid en sådan undersökning följer man en viss grupp människor, studerar hur beteende förändras över tid. En grupp kan exempelvis åta sig att under en viss period regelbundet svara på frågor om inköp. Många konsumentföretag använder sig av det här för att veta hur deras konsumenter handlar, om de flesta gör sina inköp via webben, eller om de föredrar att handla i en fysisk butik. När på dygnet handlar de flesta i din målgrupp? Hur mycket brukar de handla för åt gången? Hur ofta handlar de? Du som företagare kan vara nyfiken på många saker. Ta då hjälp av en aktör som tillhandahåller panelundersökningar. Tillsammans utformar ni de frågor du vill ställa och studerar din målgrupp in i minsta detalj så att du kan anpassa din verksamhet på bästa sätt.
På exempelvis Exquiro har de många olika paneler som uttrycker sina åsikter om reklam och produkter. Varje månad ställs dessa paneler inför olika frågor inom olika områden och får betalt för sitt deltagande.
De hjälper ditt företag genom alla faser av en undersökning och har flera olika metoder för att kartlägga dina konsumenter. Förutom panelundersökningar kan du använda dig av både djupintervjuer, telefonintervjuer, webbundersökningar, fokusgrupper och mycket mycket mer. Allt för att du ska lära känna dina konsumenter på bästa sätt.